Madkultur og fællesspisning på Den Nye friskole
Formål
På Den Nye Friskole ser vi måltider som en vigtig del af børns dannelse og trivsel. Vores madkultur skal afspejle skolens værdier om fællesskab, respekt og fordybelse. Vi ønsker at skabe rammer, hvor måltider bliver en meningsfuld og tryg del af skoledagen.
Principper for madkultur i hverdagen
Ro og nærvær i spisepauserne
Spisetiden er en pause til at finde ro, nyde sin mad og være til stede. Vi skaber et rum, hvor der er plads til stilhed, samtale og fordybelse. Spisepausernes indhold vil variere både hen over skoleåret og i de forskellige klasser. Der vil være perioder med højtlæsning, spisegrupper med samtaler ved bordene, historiefortælling eller undervisningsrelaterede udsendelser på skærm fx bogstavkendskab ved de yngste, Ultranyt på mellemtrin og anden nyhedsmedie ved de ældste.
Respekt for forskellighed
Vi anerkender, at børn har forskellige madvaner, kulturer og behov. Alle madpakker og måltider mødes med nysgerrighed og respekt – ingen mad må gøres til genstand for latter eller kritik.
Dannelse gennem måltidet
Vi ser måltidet som en mulighed for at øve sociale færdigheder, ansvar og selvstændighed – fx ved at rydde op efter sig selv, hjælpe hinanden og vise hensyn.
Sundhed og bæredygtighed
Vi opfordrer til sunde og nærende madpakker og samtaler om madens betydning for kroppen – uden løftede pegefingre, men med en omsorgsfuld forældredialog, hvis vi oplever at en madpakke er meget usund, da dette ikke fremmer trivsel og deltagelsesmulighed for den enkelte.
Fællesspisninger
I skoleåret 25/26 afholder vi fællesspisninger 3 gange, hvor eleverne samles om maden i henholdsvis indskoling, mellemtrin og udskoling. Det styrker relationer på tværs af klasser og årgange.
Derudover vil vi implementere sammenskudsgilder/smør-selv dage i klasserne fordelt over skoleåret.
Fællesspisning styrker både trivsel og fællesskab. Når elever spiser sammen, skabes der rum for samtaler, nærvær og relationer på tværs af klasser og grupper. Det fremmer en følelse af samhørighed og kan bidrage til et mere inkluderende skolemiljø, hvor alle føler sig set og hørt.
Mad som kultur og oplevelse
Eleverne i 6. + 7. klasse inddrages i planlægning, madlavning og borddækning, så de oplever ejerskab og ansvar. Menuen varierer og kan have temaer, fx årstider, højtider eller verdensmad, og bruges som afsæt for læring og kulturel forståelse.
Vores madkultur skal være båret af glæde, respekt og fællesskab. Vi ønsker, at alle børn oplever måltidet som en tryg og meningsfuld stund i skoledagen – og som en del af deres dannelsesrejse.