Fraværsregistrering og procedure vedr. fravær

Indledning
På Den Nye Friskole mener vi, at læring og trivsel er hinandens forudsætninger for et godt udbytte af skolegangen, og derfor er det enkelte barn en vigtig deltager inden for såvel den faglige som den sociale kontekst. Desuden er det væsentligt, at barnet er til stede så meget som muligt, og skolen bør betragtes og respekteres som barnets arbejdsplads og dannelsesrum. På den baggrund har vi udarbejdet en fraværspolitik, der foldes ud i dette dokument.

Skolefravær er ikke kun problematisk for børnene, mens det står på. Skolefravær trækker dybe spor langt ind i ungdoms- og voksenlivet og kan have alvorlige konsekvenser for barnets fremtidige trivsel, uddannelse og arbejdsliv.

Elever, der i udskolingen har et højt fravær på over 10 pct., har haft et højere gennemsnitligt fravær allerede i indskolingen. Særligt fra 6. klasse stiger fraværet markant. Det er derfor vigtigt at være særlig opmærksom ved begyndende fravær.

Fokus på ikke blot mængden af fravær, men også mønstre i fraværet kan bidrage til den

tidlige opsporing af børn og unge i risiko for bekymrende skolefravær.

På baggrund af forskning og Børns Vilkårs undersøgelser kan årsager til skolefravær identificeres indenfor følgende arenaer: barnet selv, familien, klassen, skolen og det omkringliggende samfund. Ofte vil det enkelte barns skolefravær skyldes faktorer inden for flere af disse arenaer.

Det er få børn, der fortæller, at de har haft dialog med for eksempel en klasselærer i deres fraværsperioder. Samtidig hører Børns Vilkår fra børnene, at den kontakt, de har haft til lærere eller andre af skolens fagpersoner, primært har haft til formål at sikre deres faglige niveau og langt mindre om at understøtte den sociale trivsel og relationen til klassefælleskabet.

Kilde: Skolefraværsrapport VIVE 2020


Formål
Skolen har en forpligtelse overfor såvel forældre, elev som myndigheder vedr. den enkelte elevs trivsel og udvikling, herunder at det modtager undervisning. Derfor vil vi også sikre, at vi får kortlagt og handlet i tide, når elever af den ene eller anden årsag har fravær udover det tilladte.

Gyldighedsområde
Proceduren er gældende for alle elever, som er indskrevet på Den Nye Friskole.

Ansvar
Som friskole har vi ikke lovmæssigt en forpligtelse for at indberette fravær på elever. Ligesom vi i undervisningsøjemed står mål med Folkeskoleloven, læner vi os også op af denne, når vi registrerer fravær. Derudover læner vi os ind i Bekendtgørelse om elevers fravær fra undervisningen i folkeskolen, i måden hvorpå vi registrerer fraværet.

Skolens ansvar
Hver dag at registrere fravær i alle klasser. Dette for at reagere, hvis fraværet er 10 % og derover i et kvartal.

Derudover er det skolens politik altid at italesætte den enkelte elevs antal fraværsdage ved skolehjemsamtalerne.

Forældrene kontaktes, hvis skolen finder det nødvendigt at informere om fravær udover skolehjemsamtalerne.

Det er skolens ansvar at gennemgå fraværspolitikken på første forældremøde i børnehaveklassen.

Forældrenes ansvar
Det er forældrenes ansvar at sikre, at barnet kommer i skole. Det er ligeledes forældrenes ansvar at give besked, hvis barnet er sygt eller af anden årsag skal have fri fra skole.

Gennemførelse

Det er skolens leder, der skal påse, at de undervisningspligtige elever deltager i undervisningen. For at det er muligt for skolelederen til enhver tid at kunne indhente oplysninger om elevernes fremmøde, fører klassens lærere derfor dagligt protokol. Hvis en elev er fraværende, og der ikke er givet besked herom, kontaktes forældrene, så vi sikrer, at forældrene ved, at deres barn ikke er mødt i skole.

Hvis eleven ikke kan komme i skole på grund af sygdom, lægebesøg m.v. under forældrenes ansvar, det kan dreje sig om hele eller halve dage, gives besked til SFO’ens telefon inden kl. 7.50 på 60 20 86 83 via sms.

Beder forældrene deres barn fri til familiemæssige gøremål, som fest, rejser og andre særlige begivenheder, skal der bedes om fri ved barnets klasselærer. Skal barnet bedes om fri i mere end 2 sammenhængende dage, skal der bedes om fri ved skolelederen.

Det registreres som fravær, hvis der er tale om bekymrende fravær, hvor eleven gennem længere tid har haft et stort fravær ud over det almindelige, og hvor det ikke er lykkedes for forældre og skole at rette op på dette. Dette kan være korte sygdomsperioder, barnet holder fri uden besked herom, pletvise fraværsdage etc.

Der er også tale om fravær, hvis eleven befinder sig på skolens område og alligevel udebliver fra undervisningen.  

Hvornår reagerer vi?

Fravær fordelt over året

Når en elev samlet har 10 % fravær i løbet af et kvartal, informerer vi forældrene og spørger ind til årsagen til fraværet. Derudover inddrager vi barnet i dialogen, da det kan give os indsigt i de bagvedliggende årsager til fraværet. Ved 15 % fravær i løbet af et kvartal, inviteres forældrene ind til et møde, hvor vi drøfter en handleplan for at nedbringe fraværet. Her informeres forældrene også om, at der skal laves en underretning. (idet vi følger folkeskoleloven, hvor en underretning er lovpligtig) Det vurderes i det enkelte tilfælde, om eleven inviteres med til mødet.

Sammenhængende fravær
Hvis en elev er fraværende fx ved sygdom i mere end 5 sammenhængende dage, og der ikke er meldt ferie eller bedt om fri til skolelederen, tager klasselæreren kontakt til elevens forældre for at få en status og for at afdække, om der er grund til bekymring.

Er eleven ikke vendt retur efter yderligere 5 skoledage, altså 2 uger i alt, tages der igen kontakt til forældrene for at få en status og vurdere udsigterne for tilbagevenden.

Efter 3 ugers sammenhængende fravær indkaldes forældrene til et trivselsmøde. Her drøftes og udarbejdes plan for tilbagevenden, ligesom forældrene bliver bedt om at rekvirere en lægeerklæring på barnet. Skolen laver ligeledes en lovpligtig henvendelse til rådgivende team. Det vurderes i det enkelte tilfælde, om eleven inviteres med til mødet.

”Tilbage til skole”
Hvis vi har elever, som viser symptomer på skolevægring eller andet bekymrende fravær, anvender vi materialet ”Tilbage til skole”, som også anvendes i Haderslev Kommunes Rådgivende Team. Materialet gør det muligt systematisk at undersøge den primære årsag til fraværet, og derfra få udarbejdet en handleplan med forskellige delmål frem mod at få eleven tilbage til skole igen. 

En del af en handleplan ved bekymrende eller længerevarende fravær kan evt. indebære mulighed for sygeundervisning. Sygeundervisning kan max udgøre 6-8t ugentligt og kan praktiseres på følgende måder:

  • at en underviser kommer i hjemmet
  • at forældre klædes på til at hjemmeundervise ved at tjekke ugeplan
  • at en underviser/trivselsmedarbejder kommer i hjemmet og hilser på eller går en tur med eleven
  • onlineundervisning
  • onlinesamvær med resten af klassen 

Er der praktiseret sygeundervisning 3 måneder uden udvikling, indkaldes forældre og eksterne fagpersoner omkring barnet til et møde, hvor det fremtidige samarbejde drøftes. I sådanne tilfælde vil der løbende blive afholdt evalueringsmøder i samarbejde med kommunens rådgivende team.

Revision og Evaluering
Politikken vil blive løbende gennemgået, revideret og evalueret for at sikre dens effektivitet og relevans i forhold til skolens mål og værdier. Det som minimum hver andet år.