Udenfor skoletid tilbyder Den Nye Friskole en skolefritidsordning både om morgenen, eftermiddagen og i skoleferierne for indskolingen (0.-3. klasse).

SFO’en ligger i det vi kalder ’Ny Bygning’ sammen med hele indskolingen (0.-3. klasse), og der står på skiltet ved døren, at det er her vi bor. SFO’en har sit eget rum med indgang fra vores store Fællesrum. Vores rum er opdelt i hjørner med forskelligt legetøj, bøger og sofagruppe. Her finder man også en voksen som hører til, og det er her børnene siger godmorgen eller farvel. Herudover leger vi også i Fællesrummet og i klasserne, ligesom alle udearealerne er i brug hele året.

Morgen-SFO

Åbner 6.30. Her er stille aktiviteter indtil kl. 8.00, hvor eleverne går i deres klasser.

Eftermiddags SFO

Skoledagen slutter enten 12.45 eller 13.30 for indskolingsbørnene (0.-3. klasse), hvorefter børnene bliver registreret i vores SFO-protokol. Herefter er vi udenfor, hvorefter dagens aktivitet begynder. Aktiviteterne afhænger af børnenes interesser år for år, men da mange børn kan lide genkendeligheden, er der en del som går igen. Børnene er selv med til at ønske aktiviteter, og ugens program kan ses på tavlen i SFO’en.

Ekstra medhjælpere

Fra 7.-9. klasse kan man vælge at blive hjælper i SFO’en. Vi har stor glæde af det sammenhold det giver mellem de yngste og de ældste på skolen.

SFO-rådet

SFO’en har deres eget råd, som arbejder for udvikling, fornyelse og børnenes medbestemmelse i deres hverdag. Der er valg en gang om året, hvor alle børn kan stille op med deres mærkesager og valgplakater. Valget foregår med valgurner og valgbåse som et rigtigt valg. Vi får mange spørgsmål i den periode, og der er mange gode snakke inden valgdagen. Ikke alle interesserede får stemmer nok til at komme med i rådet, men vi er så glade for deres engagement, at de kan deltage i et af rådets projekter. SFO-rådet består af en formand, en næstformand og medlemmerne. Møderne bliver styret af formanden, og refereres af SFO-lederen. Alle interesserede børn må deltage i mødet som tilskuere. I SFO-rådet tager vi sager op, som børnene har interesse i at dele deres syn på. Det fremlægger vi så for skolen til en fællessamling.

Rådet har arrangeret biograf for de store, fælleslege til Støtteforeningens arrangementer, aktiviteter for SFO’ens børn, og skrevet en ansøgning til Støtteforeningen om hjælp til vores udeareal.

Ferie-SFO

I skolens ferier tilbyder vi pasning ved mere end 5 tilmeldte børn. Det koster 50 kr. pr. dag. Der vil blive oprettet en tilmelding på vores skoleintra, hvorefter I vil få besked umiddelbart efter tilmeldingsfristen om vi holder åbent i den pågældende ferie. Vi holder lukket på helligdage. Ferierne, der ligger umiddelbart op til og lige efter sommerferien er altid åbne og betalingsfrie.

SFO har lukket 4 uger i skolens sommerferie (for det meste hele juli måned)

Åbningstider:

6.30-8.00 Morgen-SFO

12.45-16.30 Mandag-Torsdag

13.10-16.00 Fredag

SFO’ens medarbejdere består af undervisere på skolen samt skolens faste vikarer.

Marie Hjort Rødbroe, SFO-leder og lærer
Chris Kofod, pædagog og lærer